Zdá se vám, že u BMW sáhli do skladu pro zbytek dílů ze staré F 650 GS, navrhli novou masku a mají novinku hotovou? Tak to se pletete, G 650 GS je hodně jiná motorka. Představena byla v roce 2011.
Staré dobré jednoválcové GS se vyrábělo v různých obměnách neuvěřitelných 13 let a stalo se bezesporu fenoménem kategorie lehkých užitkových cestovních endur. Bylo proto až nepochopitelné, když BMW tuto motorku v roce 2007 stáhlo z prodeje, aniž by ji nahradilo adekvátním strojem.
Ano, přišly sice dvě dvouválcové osmistovky, ale to je prostě něco jiného. Když se tedy v roce 2010 objevily první zvěsti o novém jednoválcovém GS (tentokrát s druhým označením G v názvu – děláte nám v tom pěknej maglajz, kucí německý!), spousta turistů zajásala. A já mezi nimi. Jednoválcovou šestpade od BMW jsem měl několik let doma a hřála mě už jenom ta vzpomínka
Staré – nové
Nebylo tedy divu, že když došlo na testovací týden, kdy mělo v redakci Géčko přistát, Karas jakoby náhodou nemohl odemknout dům (kdosi mu zalepený zámek ,-) a Carlos byl nezvěstný ( čísi ruka ho zamknula ve sklepě ,-). Na tomhle prostě musím jezdit já!
První dojem? Když jsem motorku přebíral v Inveltu, mnul jsem si ruce. Na první pohled se moc nezměnila. O.K., tak chybí drátěná kola, což je škoda, motor a rám dostaly černé lakování, nová je maska a přední plasty (motorka působí dospěleji) a také palubka. Ale jinak? Rám, nádrž pod zadním sedlem, nosič, tohle všechno je důvěrně známé.
Ale ouha, to jsem se spletl. Posez je sice naprosto stejný (výška sedla 780 mm je stejná jako v roce 2007), řidítka také stejně široká, ale to, co mám před sebou, to neznám. Zcela nová palubka s velkým analogovým tachometrem a digitálním displejem, který hlásí vše potřebné (otáčkoměr, tripy, čas), je příjemná na pohled a neuvěřitelně přehledná.
Otočím klíčkem a v ten moment jdu do vrtule (modro-bílé samozřejmě). Tohle přeci není to, co znám, tenhle motor vrní úplně jinak. Slezu, koukám, no jo... tohle není ten léty prověřený Rotax, co je to za motor? Nezbylo než nahlédnout do press kitu a hle, BMW se rozhodlo vyrábět si motor vlastní, tenhle šlape úplně jinak.
Jako na labutích
No dobře, motor se povedl, ale co zbytek? Podvozek byl pro mě v první chvíli šok. Takhle moc se žádné GS nikdy nehoupalo a vlastně asi nic, na čem jsem jel. Jenže ejhle, ono je štelování zadního tlumiče v poloze Min – to vysvětluje mnohé. Dotahuji na maximum a jupííí, tohle je to, co znám. Neuvěřitelně agilní a poslušná motorka s chováním trekového kola. V zatáčkách to sem tam sice trochu houpne, ale odměnou je zase to, že o přejetém kanálu nebo díře pomalu nevíte. Podvozek tedy rovněž za jedna.
Převodovka... ouvej. Nevím, jestli je jiná, nebo stejná, ale chová se stejně. Po většinu času ji budete milovat za její přesnost a nenáročné ovládání. Jen si to tam tak klape, žádné rány, žádné násilí. Jenže zůstal jí i starý neduh, občas kvalty nezapadnou tak, jak mají, a tak sem tam místo dvojky potkáte neutrál a nebo mezi ostatními kvalty falešňák. Dá se na to zvyknout, stačí řadit přesněji a víc se soustředit, ale nepotěší to. O.K., tak nějaký ten neduh nové GS přeci jen má.
Pravda je ale taková, že z mého pohledu asi jediný. Test jsme měli sice zkrácený na tři dny, ale i tak jsem na labuti nalítal přes 500 kilometrů, s převážnou většinou na okreskách, a fakt jsem se dobře bavil. Do zatáček s pohodou a drží, ze zatáček se slušným zátahem ven, komfort nechybí (vyhřívané rukojeti jsou nutností), prostor na bagáž taky ne... já už fakt nevím, co té motorce vytknout.
Ale ze všeho nejdůležitější je pro mě jedna věc. Ta motorka je domyšlená. Je vidět, že to není jen tak něco poskládané, tady je to do každého drobného detailu dotažené. Netvrdím, že na pohled působí jako motorka za půl milionu, je vidět, že je levná, ale všechny ty drobnosti jako ovladače, háčky na pakování, fungující plexi nebo třeba jen drobnost jako je malá schránka na nářadí a lékárnu v zadním nosiči, to je prostě BMW.
Uspěje? Uspěje.
Zaslouží si malé GS titul Motocykl roku 2011 v kategorii Endura včetně cestovních? Ano, zaslouží. Neočekávejte od něj žádné hrdinské offroadové výkony a ono vás maximálně uspokojí. Tohle je neuvěřitelně příjemnej cesťák, kterej vás za velmi příznivou cenu isíc dostane do světa BMW.
V terénu se sice tak úplně nechytá, není to ostré enduro, ale nějakou tu šotolinku nebo lesní cestu si s dobrýma gumama bez problémů užijete. A na řádění mimo asfalt jsou v nabídce BMW jiné kousky.
Koupil bych si ho?
Vzhledem ke svojí velikosti, váze a zaměření (na dálkové rychlopřesuny ve dvou to prostě není) asi ne, ale pokud bych byl občasný turista, nebo holka s chutí poznávat dálky, neváhal bych ani vteřinu
Něco málo o motoru
Trocha techniky ještě nikdy nikomu neuškodila. Jednoválcový čtyřtakt je vyzbrojen novým elektronickým vstřikováním BMS-C II, které doplňují dvě svíčky pro lepší spalování směsi. Poměr vrtání a zdvihu zůstal zachován na hodnotách 100 x 83?mm, čímž dosahuje přesného objemu 652 cm3. Oproti ´07 trochu klesl výkon (48 koní v 6500 otáčkách), ale hodnota točivého momentu zůstala na 60 Nm, i když špička se posunula o trochu níž na pět tisíc otáček.
Zásadní hodnotou je také spotřeba. Udávaná výrobcem je poněkud neuvěřitelná, prý 3,2 litru, ale pravda je, že ani s mým praseckým zacházením jsem se nedostal přes 4,5 litru na sto, což je krásné číslo. Dodám pak ještě, že spolu s pětistupňovou převodovkou dokáže motorka cupitat lehce přes 180 km/h, ale tam už je cítit, že motor trápíte. Na pohodu tak do stošede. Super jednoválec.
Motor
Typ: kapalinou chlazený jednoválec, DOHC
Objem: 652 cm3
Vrtání/zdvih: 100 x 83?mm
Kompresní poměr: 11,5:1
Výkon: 48 k v 6500 ot./min.
Točivý moment: 60 Nm v 5000 ot./min.
Počet rychlostí: 5
Sekundární převod: řetěz Podvozek
Rám: kolébkový rám z ocelových profilů
Přední odpružení: teleskopická vidlice 41 mm, zdvih 170 mm
Zadní odpružení: centrální tlumič s nastavitelným předpětím a odskokem, zdvih 165?mm
Přední brzda: 300 mm disk, dvoupístkový třmen
Zadní brzda: 240 mm disk, jednopístkový třmen
Pneu přední: 110/80-R19
Pneu zadní: 140/80-R17
Rozměry / Hmotnost
Rozvor: 1477 mm
Výška sedla: 780 mm
Objem nádrže: 14 litrů
Pohot. hmotnost: 192 kg
Ahoj, jezdil jsem na Sertau (což je vlastně nový Dakar). Moje pocity jsem vyjádřil tady. Pak jsem ho měl ještě jednou půjčené a jel jsem s ním asi 150km a defakto jsem se utvrdil v tom, že bych to za svojí současnou Dakarku neměnil, protože vím, že bych si spíš pořídil 12ku. Měnit za Dakarku by nebyl krok vzhůru, ale spíš jen do boku nebo dolů. Ale být kluk, který udělal papíry a chce nějakou novou 650ku, tak bych po tom sáhnul, asi.
Přidat komentář
Aby jste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášený.